Marine lämmönvaihtimet

(Marine Heat Exchangers)

On kolme tapaa jäähdyttää vesijäähdytteistä merimoottoria:

  • suora jäähdytys (ilman lämmönvaihdinta)
  • lämmönvaihdin jäähdytys
  • kölijäähdytys

Suora jäähdytyksessä moottoria ajetaan yleensä liian kylmänä, koska moottori on luultavasti alun perin suunniteltu radiaattori- tai lämmönvaihdinjäähdytykseen. Merivesi myös syövyttää moottoria sisältä pilaten lohkoa ja muita osia.

Lämmönvaihdin jäähdytys on yleisin tapa, merivesi kierretään lämmönvaihtimen läpi ja moottorissa kiertää jäähdytysneste (makeavesi ja glykoli sekoitus), mikä myös suojaa moottoria korroosiolta. Suljettu jäähdytysveden piiri säädetään termostaatilla niin, että moottori toimii sen suunnitellussa oikeassa lämpötilassa pidentäen näin moottorin käyttöikää huomattavasti.

Kölijäähdytyksessä on myös suljettu jäähdytysveden piiri ja lämmönvaihtimena toimii veneen ulkopuolinen putkisto tai teräsveneissä rakennetut tankit ja jäähdytyspinnat. Veneen ulkopuolinen putkisto on alttiimpi rikkoutua kuin sisäinen lämmönvaihdin.